פרל ג’אם, יו-2 וניל יאנג בפסטיבל טורונטו

פסטיבל הסרטים בטורונטו נחשב לאחד מהפסטיבלים החשובים בעולם וככזה הוא מהווה חגיגה שנתית לחובבי הקולנוע, אלא השנה הוא גם צפוי להיות גם חגיגה מוסיקלית יוצאת דופן. בפסטיבל שייפתח ב-8 בספטמבר יהיו שלוש בכורות לסרטים שמתעדים את פועלם של כמה מהמוסיקאים החשובים בהיסטוריה – יו-2, פרל ג’אם וניל יאנג – שיצרו שלושה מהבמאים הנחשבים של תקופתנו.

הסרט הפותח של הפסטיבל, From the Sky Down, יתמקד בלהקת הרוק האירית יו-2. הבמאי דויד גוגנגהיים (האמת המטרידה, מחכים לסופרמן) צלל לתוך חומרי הארכיון שמתעדים את יו-2 בעת שהיתה בשיא גדולתה – בעת הקלטת האלבום “אכטונג בייבי” שכלל, בין היתר, להיטים כמו One, Mysterious Ways, Even Better Than the Real Thing. בעקבות האלבום הזה יצאה יו-2 לסיבוב ההופעות האגדי שנקרא Zoo Station שקיבע את מעמדה של הלהקה כלהקה החשובה בעולם. מעבר לחומרי הארכיון הנדירים של ההקלטות באולפן בברלין, הסרט כולל ראיונות חדשים עם חברי הלהקה ומתעד את מה שעבר עליה ב-20 השנים האחרונות מאז הוצאת האלבום.  הסרט יסייע, מן הסתם, גם לקדם את ההוצאה המחודשת החגיגית שיו-2 מתכננים במסגרת חגיגות ה-20. המארז המפואר שייצא ב-30 באוקטובר יכלול סרטים והקלטות נדירות שעלותם תגיע ל-450 דולר.

עוד סרט מסקרן שייצא בפסטיבל יהיה סרטו של קמרון קרואו אשר עקב אחרי להקת הגראנג’ האמריקאית פרל ג’אם. לקרואו יש היסטוריה מכובדת בכל הנוגע לחיבור בין קולנוע למוסיקה והוא יצר, בין היתר, את הסרט “כמעט מפורסמים”. הסרט על להקת הרוק מסיאטל יתבסס על 1,200 שעות של צילומים נדירים מלפני ומאחורי הקלעים שמתפרסים על 20 שנה. בסרט Twenty קרואו מנסה להסביר כיצד הלהקה שרדה את עלייתה המטאורית לגדולה והצליחה לשמר את האמת היצירתית שלה ואת הקשר לשורשיה המוסיקליים. הסרט כולל קטעים מההופעות האגדתיות של פרל ג’אם ובהם קפיצות מרשימות של הסולן אדי ודר לתוך הקהל וניפוצי גיטרות של החברים מאחוריו. לצד זאת, קרואו הוסיף מבט לחיי הלהקה בין ההופעות – על החוף או בעת ההקלטות – וראיונות שהוא ערך עם חבריה. השילוב אמור להוות לפי קרואו את “דיוקנה האולטימטיבי” של אחת הלהקות המשפיעות של שני העשורים האחרונים.

בנוסף, יוצג בפסטיבל הסרט השלישי בטרילוגייה שעוקבת אחר אחד מאבות הרוק – ניל יאנג. גם הסרט הזה, כמו השניים האחרים, בוים על ידי ג’ונתן דמי שביים בעבר סרטים על להקות כמו Talking Heads. בסרט הזה מתעד דמי שתי הופעות של יאנג בטורונטו כחלק מסיבוב ההופעות שליווה את אלבומו האחרון והמוערך – Le Noise. זו תהיה הפיסה האחרונה בפסיפס הסרטים של דמי שתיעד את הופעותיו של יאנג בעשור האחרון בסרטים Heart of Gold ב-2006 וב-Neil Young Truck Show מ-2009.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *